„Smyko – Multisensoryka® w przedszkolu” – RÓWNOWAGA

 

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci,

Zapraszam do wspólnych zabaw opartych na innowacji „Smyko – Multisensoryka® w przedszkolu”.
W przedszkolu innowacja ta była realizowana w grupie IV „Skowronki”, obecnie zachęcamy wszystkie
Dzieci i Rodziców do skorzystania z propozycji zabaw.

W tym wpisie znajdziecie propozycje zabaw stymulujących układ przedsionkowy.

Układ przedsionkowy – zwany zmysłem równowagi jest odpowiedzialny za nasze relacje
z grawitacją i silnie związany z wszelkimi układami sensorycznymi w naszym organizmie.
Ma również swój udział w koordynacji i odczuciach ruchów całego ciała, właściwej postury
ciała.

Propozycje zabaw stymulujących układ przedsionkowy:

  • zabawy z wykorzystaniem huśtawek, hamaków,
  • zabawa w rodeo – gdzie rodzic jest mustangiem, dziecko jeźdźcem,
  • przeskakiwanie przez przeszkody – rozłożoną skakankę, narysowaną linię,
  • przewroty w przód i w tył,
  • zabawy na dużej piłce gimnastycznej

  • wchodzenie i schodzenie – na stopień, podnóżek, wchodzenie i schodzenie po schodach,
  • turlanie i toczenie się po podłodze, po różnych fakturach (materac, mata piankowa, dywan,
    panele, płytki, itd.), na nierównej powierzchni, np. ułożonych poduszkach, nie do końca
    napompowanym materacu, turlanie w pudełku kartonowym,
  • zabawa na huśtawce typu konik, desce równoważnej, dysku równoważnym,
  • tor przeszkód po równoważniach z asekuracją lub bez,
  • kręcenie na krześle obrotowym,
  • zeskakiwanie na miękkie podłoże,
  • ćwiczenia ze staniem na jednej nodze,
  • przeciągnie liny,
  • chodzenie stopa za stopą po rozłożonej linie,
  • podskoki, skoki – obunóż, na jednej nodze, przeskakiwanie z nogi na nogę, skakanie wokół
    własnej osi, według instrukcji, gdzie ma skoczyć dziecko, naśladując zwierzęta, wokół woreczka,
    przeskoki nad woreczkiem przodem, tyłem , bokiem, obunóż, na jednej nodze, podskoki
    z przedmiotem trzymanym miedzy kolanami,
  • bujanie dziecka w trzymanym przed dwie osoby dorosłe kocu, bujanie w fotelu na biegunach,
  • ciągnięcie – dziecka na siedząco, na leżąco w kocu trzymając drążek, kijek,
  • marsz – połączony z podnoszeniem i opuszczaniem głowy lub w  miejscu- kolana unosimy wysoko
    lub połączony z wymachami rąk,
  • „Karuzela” – dziecko trzyma linę, pasek od szlafroka w pozycji leżącej na brzuchu (na kocu)
    rodzic kręci nią w koło (zmiana pozycji: leżąc na plecach, w siadzie),
  • skakanie w gumę, na skakance, gra w klasy,
  • obroty wzdłuż ściany w pozycji stojącej: z punktu A do B (W danym punkcie może być
    przypięta sylaba, obrazek, może dziecko przenosić przedmiot),
  • spoglądanie daleko przez lewe/prawe ramię: pokazujemy obrazek, przedmiot,
    obrazek jest przyczepiony na ścianie.

Wesołej zabawy 🙂