“Smyko – Multisensoryka® w przedszkolu” DOTYK

 

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci,

Zapraszam do wspólnych zabaw opartych na innowacji “Smyko – Multisensoryka® w przedszkolu”.
W przedszkolu innowacja ta była realizowana w grupie IV “Skowronki”, obecnie zachęcamy wszystkie
Dzieci i Rodziców do skorzystania z propozycji zabaw.

W tym wpisie znajdziecie propozycje zabaw stymulujące DOTYK.

Zwyczajna zabawa z dzieckiem ma wiele korzyści terapeutycznych.
To wspólnie spędzony czas, radość, ale także element stymulowania rozwoju.

Oto kilka pomysłów na domowe zabawy wspomagające zmysł dotyku:

  1. Dziecięce masażyki – siadamy wygodnie na kanapie lub podłodze, czytając wierszyk
    masujemy dziecku plecy zgodnie z podaną instrukcją. Później można zamienić się
    rolami lub wymyślać własne masażyki:

Kanapka

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),
Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy),
Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),
Pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),
I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
Żeby wszystko było lepsze (masujemy).
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

Pisze Pani na maszynie

Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).

List do babci

Kochana babciu (Piszemy palcem na plecach dziecka).
KROPKA (naciskamy plecy w jednym miejscu)
Piszę Ci, że mamy w domu kotka (kontynuujemy pisanie).
KROPKA.

Kotek chodzi (kroczymy palcami).
kotek skacze („skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach),
kotek drapie (delikatnie drapiemy dziecko po plecach),
kotek chrapie (opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie).
I choć straszny z niego psotek (łaskoczemy dziecko po plecach)
bardzo fajny ten mój kotek (przytulamy dziecko).

  1. Gniotki z balonów:
    Potrzebujemy:
    – balony
    – mąkę, ryż, kaszę lub inne dostępne materiały sypkie
    – lejek
    Na lejek naciągamy balon, wsypujemy do środka mąkę, ryż lub kaszę.
    Zawiązujemy balon i gniotek gotowy do zabawy. Można narysować mu buzię i oczy
    markerami i doczepić włosy z wełny.
  2. Masy dotykowe:Mąkolina

    – 6 szklanek mąki
    – 1 szklanka oleju
    W misce dokładnie mieszamy składniki. Sypka, wilgotna masa z której można
    lepić np. babki jak z pisaku.Pachnąca domowa ciastolina– 2 szklanki mąki
    – 1 szklanka soli
    – 2 szklanki ciepłej wody
    – 2 łyżki oleju
    – 1 łyżka kwasku cytrynowego
    – ulubiony aromat do ciasta
    – barwniki spożywcze
    Mąkę, sól, wodę, olej i kwasek wymieszaj w garnku (użyłam w tym celu miksera).
    Podgrzewaj na wolnym ogniu, mieszając drewnianą łyżką. Masa powinna zgęstnieć
    i uzyskać konsystencję puree ziemniaczanego. Urwany kawałek ma się nie kleić do palców.
    Ciepłą ciastolinę wyrabiaj na stolnicy lub na stole, dodaj aromat.
    Podziel na tyle kawałków, ile chcesz uzyskać kolorów. Dodaj barwniki spożywcze
    i wyrabiaj do uzyskania jednolitego koloru.
    Ciastolinę przechowuj w szczelnie zamkniętym pojemniku.Ciecz nienewtonowska– mąka ziemniaczana
    – woda
    Wsypujemy do miski 1,5 szklanki mąki ziemniaczanej, stopniowo dolewamy
    1 szklankę wody i mieszamy. Ciecz ma właściwą konsystencję kiedy da się ścisnąć w kulkę,
    a po położeniu na dłoni rozpływa się. Gdy jest za twarda dodajemy odrobinę wody,
    jeśli jest zbyt płynna – dosypujemy mąki.
  3. Zabawy z wykorzystaniem wody:
    – sprawdzanie czy woda jest ciepła czy zimna,
    – wyławianie przedmiotów z wody za pomocą palców, łyżek, szczypców,
    – rozbijanie lodu, np. drewnianą łyżką (przed zamrożeniem do pojemniczka można wrzucić
    małe figurki zwierząt, dinozaurów i pobawić się w wydobywanie z lodu skarbu.
  4. Zabawy z wykorzystaniem różnych faktur:
    – ścieżka sensoryczna 9 ułożona z dostępnych w domu przedmiotów, kawałków materiały,
    podkładek kuchennych lub zrobiona np. na puzzlach piankowych
  5. Woreczki sensoryczne
    Potrzebujemy:
    – woreczek strunowy
    – oliwkę dziecięcą lub żel do włosów
    – brokat, cekiny lub guzikiDo torebki strunowej wlewamy oliwkę dla dzieci lub wciskamy żel do włosów, dosypujemy
    brokat, cekiny, guziki lub inne dostępne, drobne przedmioty. Zamykamy torebkę i szczelnie
    zaklejamy taśmą.
    Zabaw polega na przesuwaniu paluszkiem elementów wywnętrz woreczka strunowego.Wersja 2 – woreczki z farbą. Do woreczka wlewamy farby w dwóch kolorach, np. żółtym
    i niebieskim. Zamykamy i zaklejamy woreczek taśmą. Przesuwamy paluszkami farbę,
    obserwujemy jak mieszają się ze sobą kolory.
  6. Zabawy z materiałem sypkim.

Potrzebujemy pudełka i sypkich materiałów np. kaszy manny, jęczmiennej, płatków jaglanych
lub innych dostępnych w domu materiałów. Zabawa polega na zanurzaniu rąk w materiale
sypkim, mieszaniu go, wyszukiwaniu ukrytych w nim przedmiotów (małych figurek, klocków),
przesypywaniu.
Materiał można przechowywać w suchym, zamkniętym pudełku do wielokrotnego użycia.
Można również dodawać wodę, olej i sprawdzać jak się zmienia konsystencja.

Życzymy przyjemnej zabawy 🙂