MOTORYKA DUŻA – propozycje zabaw dla dzieci

 

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci

W tym miejscu znajdziecie propozycje wspólnych zabaw z zakresu motoryki dużej, czyli takich,
które usprawniają ruchy dużych grup mięśniowych, w które zaangażowane jest nasze całe ciało
lub znaczna jego część, np. ręce czy nogi.

Są to ćwiczenia i zabawy z elementem chodzenie, bieganie,
skakanie, czołganie się:

  • zabawa w klasy,
  • zabawa w głośne chodzenie (chodzimy i mocno tupiemy) i ciche chodzenie (na paluszkach),
  • “Idę wąską ścieżką” – dziecko chodzi po wąskim prostym lub krętym torze,
  • “Jestem bocianem” – czyli stanie na jednej nodze,
  • wchodzenie i schodzenie po schodach,
  • skakanie obunóż, np. jak żaba lub zając, przeskakiwanie nad rozłożoną lub nisko zawszoną liną,
  • “Jakim zwierzątkiem jestem?” – czyli naśladowanie chodu zwierząt,
  • omijanie przeszkód na czworakach, przodem, tyłem, w bok,
  • czołganie się jak żołnierz lub pełzanie jak wąż, przeczołgiwanie się pod przeszkodami,
  • turlanie się – początkowo samodzielnie, później przez drugą osobę,
  • chwytanie palcami stóp lekkich przedmiotów, próby przenoszenia ich,
  • pokonywanie trudniejszych torów przeszkód, wymagających koordynacji ruchów, np.
    bieg wężykiem, przenoszenie piłeczki, przejście przez otwór, pokonanie dowolnie ustawionej
    przeszkody, np. przejście pod krzesłem,
  • „Rób to co ja” – jedna osoba pokazuje wymyślone ćwiczenia, druga ją naśladuje,
  • zabawy z piłką: toczenie, podawanie, chwytanie, kopanie piłki, rzucanie i łapanie, np. zabawa
    w “Kolory” – rzucamy pikę do drugiej osoby wymieniając nazwy kolorów; na kolor “CZARNY”
    nie wolno złapać piłki,
  • ćwiczenia orientacji całego ciała w przestrzeni np. klepanie dłońmi o kolana,
    kręcenie się wokół własnej osi, odpychanie się plecami, przeciskanie się przez tunel
    utworzony z rąk i nóg dorosłych,
  • “Dyktando ruchowe” – dyktujemy drugiej osobie jak ma iść i co ma robić, np. zrób dwa kroki
    w przód, zatrzymaj się, obróć się wokół własnej osi, podskocz w miejscu 4 razy, itd.
  • ćwiczenia ruchowe utrwalające nazwy poszczególnych części ciała
  • ilustrowanie gestem i mimiką podanych treści i czynności, zabawy naśladowcze,
  • zabawy łączące śpiew i gimnastykę:
    https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
  • umieszczanie piłki zgodnych z określeniami słownymi, np. nad, pod, w, za, obok, przed,
  • chodzenie na palcach, piętach, chodzenie z piłką lub balonem między udami, kolanami,
    kostkami,
  • swobodna interpretacja ruchowa do ulubionej muzyki,
  • „rowerek” w powietrzu, który maluch wykonuje, leżąc na dywanie lub „nożyczki”
  • wszelkie zabawy ruchowe, które sprawiają Wam radość 🙂

Życzymy wesołej zabawy 🙂