“Smyko – Multisensoryka® w przedszkolu” – RÓWNOWAGA
Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci,
Zapraszam do wspólnych zabaw opartych na innowacji “Smyko – Multisensoryka® w przedszkolu”.
W przedszkolu innowacja ta była realizowana w grupie IV “Skowronki”, obecnie zachęcamy wszystkie
Dzieci i Rodziców do skorzystania z propozycji zabaw.
W tym wpisie znajdziecie propozycje zabaw stymulujących układ przedsionkowy.
Układ przedsionkowy – zwany zmysłem równowagi jest odpowiedzialny za nasze relacje
z grawitacją i silnie związany z wszelkimi układami sensorycznymi w naszym organizmie.
Ma również swój udział w koordynacji i odczuciach ruchów całego ciała, właściwej postury
ciała.
Propozycje zabaw stymulujących układ przedsionkowy:
- zabawy z wykorzystaniem huśtawek, hamaków,
- zabawa w rodeo – gdzie rodzic jest mustangiem, dziecko jeźdźcem,
- przeskakiwanie przez przeszkody – rozłożoną skakankę, narysowaną linię,
- przewroty w przód i w tył,
- zabawy na dużej piłce gimnastycznej
- wchodzenie i schodzenie – na stopień, podnóżek, wchodzenie i schodzenie po schodach,
- turlanie i toczenie się po podłodze, po różnych fakturach (materac, mata piankowa, dywan,
panele, płytki, itd.), na nierównej powierzchni, np. ułożonych poduszkach, nie do końca
napompowanym materacu, turlanie w pudełku kartonowym, - zabawa na huśtawce typu konik, desce równoważnej, dysku równoważnym,
- tor przeszkód po równoważniach z asekuracją lub bez,
- kręcenie na krześle obrotowym,
- zeskakiwanie na miękkie podłoże,
- ćwiczenia ze staniem na jednej nodze,
- przeciągnie liny,
- chodzenie stopa za stopą po rozłożonej linie,
- podskoki, skoki – obunóż, na jednej nodze, przeskakiwanie z nogi na nogę, skakanie wokół
własnej osi, według instrukcji, gdzie ma skoczyć dziecko, naśladując zwierzęta, wokół woreczka,
przeskoki nad woreczkiem przodem, tyłem , bokiem, obunóż, na jednej nodze, podskoki
z przedmiotem trzymanym miedzy kolanami, - bujanie dziecka w trzymanym przed dwie osoby dorosłe kocu, bujanie w fotelu na biegunach,
- ciągnięcie – dziecka na siedząco, na leżąco w kocu trzymając drążek, kijek,
- marsz – połączony z podnoszeniem i opuszczaniem głowy lub w miejscu- kolana unosimy wysoko
lub połączony z wymachami rąk, - “Karuzela” – dziecko trzyma linę, pasek od szlafroka w pozycji leżącej na brzuchu (na kocu)
rodzic kręci nią w koło (zmiana pozycji: leżąc na plecach, w siadzie), - skakanie w gumę, na skakance, gra w klasy,
- obroty wzdłuż ściany w pozycji stojącej: z punktu A do B (W danym punkcie może być
przypięta sylaba, obrazek, może dziecko przenosić przedmiot), - spoglądanie daleko przez lewe/prawe ramię: pokazujemy obrazek, przedmiot,
obrazek jest przyczepiony na ścianie.
Wesołej zabawy 🙂